Cirkus Anonym och Raka Rör AB

Hej, jag är en iller. Jag vill vara anomym så kalla mig bara Iller. Eller beroende på humör: Iller-killer, Iller-spiller (spiller ofta) eller som när jag var sjuk Iller-baciller. Jag jobbar på en cirkus. Det är inte vanligt att en iller jobbar på cirkus men så blev det. Jag har gått i en skola med lite mer vilda djur. Jag gick aldrig i cirkusskolan. Det har sina för- och nackdelar. Jag har jobbat lite tillsammans med vilda djur men oftast har de inte varit helt vilda. Det har mest varit i djurpark och i reservat. Cirkusen (som jag också vill hålla anonym) kan vi kalla Cirkus Anonym. Egentligen skulle det kunna vara det riktiga namnet då jag tror att cirkusen vill vara anonym. Men med mycket reklam, stora skyltar, strålkastare och många föreställningar. Svårt det där, att hitta balans. Balans kan lätt bli dans, finans, seans och ambulans.

Cirkus Anonym ligger mitt i staden. I cirkustältet finns en stor manege och plats för många besökare. Det är färgglatt och snyggt. Man har slagit på stort. Bakom tältet finns flera vagnar där man får jobba och fika när man inte har föreställning. Där har man inte slagit på stort. Förutom en vagn. Den som tillhör de som har förställningar och är i manegen. Vissa har aldrig föreställning utan jobbar endast med att sopa spån i manegen, laga mat, laga saker, hämta saker, fixa saker, göra alla saker som andra inte gör. På cirkus Anonym jobbar det väldigt många med föreställningarna. Här finns apor, pudlar (hundras), papegojor (fågel), lejon, elefanter, sälar, hästar och många fler. Och en iller (jag). Det är vi som jobbar med föreställningarna. De som jobbar med allt runt omkring är bävrar, myror, ekorrar, flodhästar med flera. De som jobbar i manegen tycker att det jobbet kallas ”allt omkring”. De tycker att manegen är världens mittpunkt. De vet inte att ”allt omkring” egentligen är den stora delen som gör att Cirkus Anonym finns. Men som sagt, det vet inte alla. På Cirkus Anonym jobbar en cirkusdirektör som vi kan kalla Räv. Räven är en direktör med mycket höga krav, stor kompetens på vissa områden och mindre på vissa. Räven är som de flesta historier brukar beskriva rävar: slug. Kan lätt bli ljug, trug och centrifug.

De som kommer på besök, våra åskådare som betalar för en föreställning, är kaniner, hyenor, kolibris (fågel igen), huskatter (med det menar jag att de inte är vilda, men som många känner till så är ju ofta en huskatt en tiger egentligen), giraffer, grodor, med flera. Och så finns alla ovannämnda djur också, alltså samma arter som jobbar på cirkusen. Många av dem jobbar också på en cirkus någon annan stans men går gärna och ser en cirkusföreställning ändå. Många av våra besökare jobbar med de vilda djuren. Många jobbar också med att fånga vilda djur, sälja djur, tillaga djur och äta djur. Nu är det inte bara åskådare som gör det. Det förkommer på Cirkus Anonym också.

Cirkus Anonym ägs av Cirkus & Raka rör AB. Direktörer där är Guldfisk och Silverfisk. Jag ska försöka bena ut sambandet mellan cirkusen och rören. Raka rör är ett stort företag som ansvarar för alla rör i staden. Staden behöver rör till nästan allt: rör att leda vatten i till våra bostäder, rör till värme, rör till avlopp, sugrör med mera. Raka rör ägas av Silverfisk. Företaget har många anställda. Det finns många pingviner och många möss, några surikater, hönor och gråsparvar. Cirkus Anonym ägs av Guldfisk. Guldfisk och Silverfisk är vänner sedan lång tid tillbaka. De bestämde sig för att slå ihop sina företag när Cirkus anonym var i ett ekonomiskt dålig läge och Raka rör i ett bättre ekonomiskt läge. Guldisk behövde Raka rörs tekniska kompetens (och bättre budget) och Silverfisk som befann sig i en personlig kris behövde en lite mer social dimension i sin karriär. Detta resulterade i Cirkus & Raka rör AB (där AB står för Absolut Balans).


söndag 18 juli 2010

På drift

1 kommentar: